Pazartesi, Ekim 29, 2007

Bilgi boşluğu ve yeni iş modelleri

Dünyanın bilgisayar ağı ile çevrilmesinden önce bilginin akışında mesafe boşluğu vardı. Bir yeniliğin bulunması ve diğer bir ülke ile paylaşılması mesafenin uzaklığına göre zaman alıyordu. Almanya'da yaşanan bir pazarlama modeli veya yeni bir ürünün Türkiye'ye gelmesi orada yaşayan Türkler vasıtasıyla oluyordu. Amerika'daki bir yenilik ise daha uzun sürede ülkede yaygınlaşıyordu. Bu mesafe boşluğu bir çok girişimci için arbitraj imkanı doğruyordu. Diğer ülkelerde olan fakat kendi ülkesinde olmayan yeni ürünleri çok daha karlı pazarlama imkanı veriyordu. Buna kısace "mesafe boşluğu" diyebiliriz.

İnternetin yaygınlaşması, lojistik sektörünün gelişmesi "mesafe boşluğunu" oldukça azaltmıştır. Diğer ülkede çıkan yeni bir ürünü aynı gün satın almak mümkün hale gelmiştir. Hala %100 başarılı olmasada 20 yıl önceki duruma kıyasla bu boşluk kapanmıştır.

İnsanoğlunun binlerce yıllık bilgi birikimi son 10 yılda İnternet ağına aktarıldığında önümüzde mesafe boşluğundan farklı olarak "bilgi boşluğu" ortaya çıkmıştır. Artı dünyanın her yerine bilgisayarlarla ulaşmak mümkün iken milyarlaca sayfa ve trilyonlarca veri arasında haberdar olmadaığımız veya hiç okumayacağımız bilgi birikimi doğmuştur.

Ortalama bir internet kullanıcısının günde 5-7 sayfa arasında gezinti yaptığını, 10 haber okuduğunu öngörelim. Örnek olarak Türkiye'de gün içinde üretilen haber sayısı 1.000'nin üzerinde olduğunu varsayalım. Okunmayan 990 haber. Bunun yanı sıra sektörel gelişmeleri ve yayınlanan yabancı haber ve makeleleride işin içine katalım. Binlerce veri, bilgi, enformasyon ve kısıtlı bir 24 saat. 24 saat potansiyel bir süre. Bunun 8 saatini uykuya, 8 saatini yol, sohbet, yemek, vb gibi günlük aktivitelere ayıralım. Elimizde kullancağımız 8 brüt saat var. Bu kısıtlı zaman dilimi içinde üretilen bu bilgi yumağı içinde hangi bilgiye öncelik vereceğimiz bizim elimizde, ancak ilgilendiğimiz konu hakkında 8 saat içinde bitiremeyeceğimiz bir veri seti karşımızda.

İşte bu büyük bir "bilgi boşluğu" kavramını ortaya çıkarmaktadır. Her boşluk bir arbitraj imkanı doğurur. Eğer siz bu boşluğu düzgün bir biçimde doldurabiliyorsanız başarılı bir iş modeli geliştirebilirsiniz.

Hiç yorum yok: