Pazartesi, Mayıs 09, 2005

İş Modellerine Devam

Bir araya getirenler üreticilerden aldıkları hizmetleri veya ürünleri sitelerinde birleştirerek müşterilerine dunarlar. Dikkat edilecek olursa pazar yeri platforumundan farklı olarak şirketler satıcılar ile alıcıların arasına girmektedirler. Örnekler, hepsiburada.com, amazon.com olabilir. Hepsiburada tüm tedarikçilerinden aldığı, stokladığı, almadığı veya stoklamadığı ürünleri sitesinde müşterilerine sunar.

“Değer zinciri” modelinin birleştirici modelinden farklı yönü aradaki şirketler daha fazla katma değer koyarlar. Dell bir diz üstü bilgisayarı üretmek için bir çok parçayı üreticilerden alır ve üzerine kendi süreçlerinden ortaya çıkan katma değeride ekleyerek tüketicilere sunarlar.

“Birleşmeler ve ittifakalar bize internetin getirdiği yeni modellerden bir tanesidir. Hem tüketici hem üretici olabileceğiniz hizmet ve ürünler olabilir. Forumlar bunlara en güzel örnektir. Forumlara hem fikirlerinizi yazarsınız hem de diğer katılımcıların fikirlerini okursunuz. Her tüketirsizniz hem de üretirsiniz. Açık rehber projesi dmoz.org buna diğer bir örnek olacaktır. Gönüllü editörler internet üzerinde ilgi alanlarına göre siteleri kategorilere koyalarlar onbinlerce editör gönüllü olarak bu işi yaparlar hem üretirler hem de dmoz projesinden kendileri de yararlanırlar. Linux’da bu modele uygundur.

“Dağıtıcı ağlar tüm bu modellerin alt yapısını oluşturur. Internet servis sağlayıcılar, telekom şirketleri bizim bu modelleri kurmamıza yardımcı olurken kendileri de dağıtıcı ağ modelini oluştururlar

Hiç yorum yok: