Cuma, Mayıs 06, 2005

E-ticaret ve e-iş modellerine giriş

Konuya geçmeden önce terimler üzerinde mutabık kalmak üzere iş modeli, iş planı e-ticaret iş modelini ve diğer kavramları sırasıyla açıklamak istiyorum. Daha sonra kendi aranızda konuştuğunuzda veya bu işler ile ilgilenen girişimcilerle karşılaştığınızda aranızda bir fark olmasın. Eğer internet üzerinde hayır işi yapmıyorsanız iş modeliniz belli bir pazarda kar etme amacı ile tasarlanmış planlı bir faaliyet setini anlatır. İş planı ise şirketinizin iş modelini anlatan dokümandır. E-ticaret iş modeli ise internet’in eşsiz özelliklerini sonuç almak için kullanmayı ve kaldıraç etkisi yaratmayı amaçlar. Kaldıraç etkisi nedir diye soruyor olabilirsiniz, hemen onuda açıklığa kavuşturalım. Kaldıraç etkisi çok az bir kuvvet ile yapabileceğinizden fazla bir işi gerçekleştirmektir. Örnekle destekeliyelim; bir bakkal dükkanı açacak olursanız bir günde en fazla 500 müşteriye hizmet edebilirken, internet üzerinde aynı sayıda kişiye bir dakikada servis verebilirsiniz. Diğer kavramlara geçmeden e-ticaret ve e-iş kavramını da inceleyelim. İngilizce e-commerce (e-ticaret) ve e-business (e-iş) kavramları birbiri ile oldukça sık karıştırılmaktadır. Akademik yaşamda e-iş sıklıkla şirketlerin tedarikçileri ve iş süreçleri için kullandıkları modelleri kapsarken, e-ticaret kavramı müşterilere internet üzerinden satışı ifade etmektedir.

Hiç yorum yok: