Aramaya Devam


Internet arama motorları ile devam ediyoruz. Sektörde rekabetin artması aslında tüm diğer oyunculara da fayda sağlamış gözüküyor. Reklam verenler ile içerik sağlayanlar dahil herkes bu işten karlı çıkmış gözüküyor. Google.com ‘un adsense ve adwords araçları hem reklam verenler için hem de site sahipleri için Türkiye’deki boşluğu yavaş yavaş doldurmaya başladı. Aslında en büyük sorun olan güven sorunu ortadan kaldırdı. Şimdiye kadar internet üzerinde reklam ajansları olarak ortaya çıkan tüm firmalar kendilerini veya yandaş firmalarına hep kıyak çekiyorlardı fikri yaygın bir kanı idi. Google.com aslında bunu ortandan kaldırdı ve performansa dayalı bir sistemi tüm internet kullanıcılarına sundu.


Türkçe içerikli siteleri son zamanlarda gezdiğimizde görülen odur ki Google.com reklamları hem bilinen trafik yaratan sitelerde hem de kişisel sayfalarda yerini almaya çoktan başladı. Reklamların yanı sıra google.com içerik sitelerine özel arama motoru sayfası ile çok büyük bir katma değeri de içerik sahiplerine sunmakta. Her iki tarafta bu işten kazançlı çıkıyor. Site sahipleri siteleri üzerinde internet arama motoru gösterebiliyorlar ayrıca arama sonucu çıkan reklamlardan da komisyon alabiliyorlar. Bunun yanı sıra google.com yaygınlığını hızla arttırıyor. Tüm bu araçlarına rağmen Google.com 2004 yılında Pazar payında çok küçük bir düşme yaşadı. MSN ve Yahoo Google.com’u zorlamaya başladılar. Google.com’un internet kullanıcıları arasındaki dostane duruşu hala yerini koruyor. Yahoo ve MSN ise daha şirket görüntüleri ile soğuk duruyorlar. Yahoo’nun şirketleşme süreci ile Google’ın şu anda yaşamakta olduğu süreç aslında birbirine benzerlikler gösteriyor. Bakalım Google.com bu durumunu ne kadar muhafaza edecek.

Arama motorları içinde sözcük bazlı reklamların artış hızı Amerika’da her geçen sene düşüyor. 2002-2003 yılı içinde % 170 gibi bir artış gösteren reklamlar önümüzdeki senelerde artış hızlarının % 20’lere düşeceği tahmin ediliyor. Bu aslında bu piyasanında yerli yerine oturmassını gösteriyor. Bir bakıma olumlu bir gösterge denilebilir. Bunun yanı sıra bundan sonra yatay arama motorlarının gelmeleri beklenebilir. Arama motoru optimizasyonu bir çok içerik sitesi için önem kazanacak. Anahtar kelimeler ile aramalarda en üstte gözükmenin getirdiği avantajlar saymakla bitmiyor. İçerik sahipleri sitelerinin istatistiklerini incelediklerinde arama motorlarından sitelerine gelen ziyaretçi sayılarını gördiklerinde bunun ne kadar önemli olduğunu görüyorlar. Bu sebeple her içerik sahibi arama motorlarında belirledikleri anahtar kelime için üst tarafta yer almak için optimizasyona gitmek için uğraşıyorlar. İşte buna kısaca SEO “search engine optimization” deniliyor. Önümüzdeki yıllarda daha da önem kazanabileceği düşünülebilir.
Internet hızına belki de uyum sağladığımız yani içindeki ivmeyi sabitlediğimiz için değişmeler bize çok da hızlı gelmiyor artık hatta yavaşlıktan sıkılmaya başlamış olanlar bile olabilir, ancak arkanıza dönüp bir bakarsanız 2-3 yıl içinde internet üzerindeki gelişmelerin hala başdöndürdüğünü görebiliriz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Şimdi başlayın.

Hepsiburada.com nasıl kuruldu?

Dünyanın gördüğü en büyük başarı, önce bir hayaldi. En büyük çınar bir tohumdu, en büyük kuş bir yumurtada gizliydi. Allen