Çarşamba, Kasım 17, 2004

Arama Motorları Rekabeti

Seçme olasılıkları arttıkça araştırma yapmak zorlaşıyor. Internet üzerinde 6 milyara yakın sayfa olduğu düşünüldüğünde kullanıcıların istedikleri bilgilere zamanında ulaşmalarıda güçleşiyor. Arama motorları pazarında Google, Yahoo ve MSN ilk üçü oluşturuyorlar. Özellikle reklam ve arama motorları arasındaki bağ güçlendikçe bu Pazar daha da önemli oluyor. Aslına bakacak olursanız, içerik ile reklamın birleşmesi arama içinde gerçekleşiyor. Bu birleşme daha önce içerik ile uygun reklamlar yapamayanlara oldukça cazip geliyor. Aranan kelimeye uygun reklamların çıkması, tıklama başına ödeme yapma, arama yapanların sayısının çok yüksek bir trafik oluşturması, maliyetlerin düşmesi bu alanı ilgi çekici kılan diğer faktörler.

Comscore’un son istatistiki analizlerine göre,
• İnternet kullanıcılarının % 76’sı ilk 25 arama motorunda en az bir arama yapmış.
• Arama yapan internet kullancıları ayda ortalama 34 arama yapıyorlar.
• Google internet üzerinde yapılan arama hacminin büyük payını elinde tutuyor ancak Yahoo’nun arama motorunu diğer arama motorlarından daha fazla kişi kullanıyor.
• Google diğer arama motorları kullanıcıları ile kıyaslandığında en sadık kullanıcıya sahip ancak google üzerinde arama yapanların % 56’sının ihtiyaçlarını karşılayabiliyor.
• İnternet kullancısı bulduğu sonuçlardan ortalama olarak 2,1 sayfaya tıklıyor.
• Yaklaşık olarak aramaların %10’u tarayacıların içine daha sonradan yükelenen arama çubuklarından yapılıyor. (Araştırma sonuçları Ağustos 2004’da açıklanmış)

Arama motorlarında yaşanan rekabet daha yeni başladı sayılabilir. Açıkçası Google.com gelir modelini çok düzgün bir platforma oturtmak zorunda yoksa önünde çok zorlu bir yolculuk gözükmekte. Microsoft ve Yahoo’nun bu piyasayı bırakma gibi niyetleri yok. Piyasanın aynı anda 3-4 ana oyuncuyu taşıyıp taşıyamacağı ise belirsiz. Google.com’da modeline kattığı yeni modellerle geleceğe dönük sinyalleri vermeye başladı.

Biliyorsunuz Google.com borsaya daha bu sene içinde açıldı. Halka arzında bir çok sorunlar oldu. Aşağıdaki grafikte Yahoo ve google.com’un hisse senedi fiyatlarının artış oranlarının karşılaştırmasını bulmak mümkün. (yatay eksen zaman, dikey eksen hisse fiyatlarının yüzde getirisini gösteriyor) Google.com 19 Ağustos 2004 ‘de halka 100 USD fiyattan arz ediliyor 16 Kasım itibari ile hisse senedi fiyatı 177 USD civarında. (Ancak unutulmaması gereken bir nokta google.com üzerinden Google.com hisse senedi fiyatlarını aradığınızda Yahoo Finans sitesine yönleniyorsunuz ve fiyatların karşılaştırmasını bu sayfada yapıyorsunuz. Bu sonuç Yahoo’nun içerik konusunda bulunduğu yeri göstermesi bakımından önemli bir nokta.)

Kaynak: Yahoo.com Finans internet sayfası, 2004

Özetle, google.com arama motorları piyasasında önemli bir yere sahip. İnternet dünyasına 4 yıl gibi kısa bir sürede getirdiği yaratıcı hizmetler ile bu yerini sağladı ancak bulunduğu yere bıçak sırtı gibi. Mutlaka koşmaya devam etmesi, pedalları çevirmesi gerekiyor yoksa arkada bekleyen bir çok yaratıcı garaj hikayesi var.

Hiç yorum yok: